Bron: Intermediair
Mopperaars zeggen vaak hardop wat anderen alleen durven denken. Vijf tips om met zulke collega’s om te gaan.
Natuurlijk heeft iedereen weleens een slechte dag, waarop je alles negatief ziet en je het klagen even niet kunt laten. Er zijn ook mensen die eerst moeten mopperen voordat ze aan de slag kunnen gaan. Bij deze groepen geldt: niets doen, gewoon even laten klagen.
1. Onderzoek eerst: communiceert iemand slecht of zit hem echt iets dwars?
Stel jezelf de vraag: is iemand kritisch of een mopperaar? Een mopperaar komt niet met alternatieven, maar klaagt alleen maar. Kritische mensen komen wel met alternatieven, maar brengen deze soms nors en tactloos onder de aandacht. Mensen worden beoordeeld op hoe ze communiceren, zoals toon, lichaamstaal en woordkeuze. Naar de boodschap of ideeën wordt minder geluisterd. Blijf vriendelijk tegen deze criticasters en bied ze hulp om de kritiekpunten – als je het daarmee eens bent – beter te communiceren.
2. Toon bij de echte mopperaars belangstelling voor wat hen dwarszit
Mensen klagen vaak over iets anders dan over wat hen echt dwarszit. Ze mopperen over een leidinggevende, maar zijn eigenlijk bang hun baan kwijt te raken of zijn uitgekeken op hun werk. Praat met hen om te achterhalen wat hen echt dwarszit. Stel heel directe vragen, zoals: ‘Waarom ben je zo negatief? Je ziet alleen maar beperkingen.’ Subtiele signalen, zoals een hint of ironie, worden zelden begrepen door mensen die vastzitten in negatief denken.
3. Kom niet met oplossingen
Tegen het klagen ingaan heeft geen zin. Het ‘ja, maar’ leidt makkelijk tot een welles-nietes-spelletje en vaak wordt de collega dan boos. De meeste mopperaars willen eigenlijk alleen dat er even echt naar hen wordt geluisterd. Doe je dat, dan zal deze collega in ieder geval bij jou minder mopperen. Oplossingen aanbieden heeft ook zelden zin. Wat wel werkt, is om de collega te vragen wat volgens hem de oplossing is. Klagen is meestal vragen om erkenning voor een probleem. Als hij nog geen oplossing heeft bedacht, moedig hem dan aan om hierover na te denken, al of niet samen.
4. Koester de mopperkonten
Mopperaars, klagers of zeurpieten zijn ook mensen die hardop zeggen wat iedereen denkt. Het zijn de collega’s die de knelpunten bij plannen zien of sneller doorhebben dat iets niet werkt. Is dat het geval, ontzenuw hun gemopper dan niet, maar doe er je voordeel mee om processen of plannen bij te sturen.
5. Leid de aandacht af
Natuurlijk kun je ook geen tijd of zin hebben om de mopperaar te begrijpen of zijn ‘wijze’ lessen tot je te nemen. Als je merkt dat je zelf steeds somberder wordt van het gesprek, probeer dan de aandacht af te leiden door over iets positiefs te beginnen. Lukt het niet het gesprek een andere wending te geven, verzin dan een excuus om weg te komen. Je bent tenslotte een collega en niet iemands therapeut.